Spar penger ved å bo i båt!

Jeg har bodd på båt i Karibien og flere steder i Norge. Totalt 5 år av livet mitt har jeg bodd på «bøljan blå» og jeg angrer ikke et sekund! Foruten å være veldig eksotisk, så er har det også vært ekstremt billig. Dette er en komfortabel lifehack for å spare mye penger raskt.

Bergenet lesetid: 21 minutes

Er båt landets siste fristed?

Denne artikkelen er skrevet spesielt med tanke på deg som vurderer å flytte i båt for å spare penger. Båt er det siste frie stedet å bo. Den må ikke registreres på deg, det er ikke krav om forsikringer. Det er heller ingen krav om at arbeid skal utføres forskriftmessig etter noen standarder som TEK17.

Ingen kan gi deg pålegg eller krav om rømningsveier fra soverom, at rørarbeidet ikke lekker eller at det elektriske arbeidet du har gjort selv ikke skal være mordbrannfarlig. Det er heller ikke krav om at en båt skal flyte.

Hvis du vil leve piratlivet for en stund og legge deg opp litt penger, så har du ikke så mange andre komfortable valg. Hvis du velger bobil for eksempel, så er du faktisk kriminell om du forandrer hjul-størrelsen med mer enn 5% eller glemmer en EU kontroll. Det er i mine øyne alt for mange regler og avgifter på hjul. For å ikke snakke om bomringer.

Bilde: Piratlivet kan raskt ta litt overhånd, men det er veldig moro! Til venstre er meg, Anders Kanten. Til høyre med sjørøverflagg (med sitt eget tryne på); Andreas Brandvoll fra Plast Piratene.

Hva koster det å bo i båt?

En egnet bobåt, er egentlig en hvilken som helst båt du kan skalke lukene på og lage deg et varmt måltid i. Jeg vil anbefale eldre 80-talls seilbåter om du har trangt budsjett. Der skal det absolutt være mulig å finne noe på Finn mellom 20-100.000,-. Du kan også bruke milliarder på en båt. Du får bare finne den økonomiske komfortsonen din.

Husk imidlertid å ha nok til båtplass etter du har handlet.

Min første bobåt

Bilde: Min første båt var en grand banks kopi. Den het Fu Hwa Trawler og så ut som et lite skip. Her på «Treasure Island» ved Tortola, som Robert Louis Stevenson kalte den. At jeg kom så langt uten å forlise var ren flaks.

Jeg fikk lyst på en liten u-båt og startet et firma på De Britiske Jomfruøyene. U-båten var uansett i Florida, så den måtte jo fraktes ned til Karibien. Da kjøpte jeg like gjerne båt der, plukket opp u-båten og dro ned mot asurblått hav, hvite strender og grønne øyer.

Dette gikk like til helvete som det høres ut som og jeg endte i dyp kredittkortgjeld etter litt over ett år. Det er en annen bloggpost til senere. Men, det var uansett verdt det! #Entreprenourlife

Livet skjer på utsiden av komfortsonen.

Min andre bobåt

Jeg lærte mye av å bo i denne båten, så da var jeg bedre rustet til båt nummer to noen år senere. I retrospekt så burde jeg ha gått for seil med en gang, men vi var redd for at det var vanskelig. Det er det ikke.

Jeg brukte tusenvis av dollar på unødvendig drivstoff på grunn av ekskonas ulogiske frykt. Et seilkurs koster fint lite i forhold og jeg burde ha tatt dette med henne før vi forlot Norge.

Kriteriene for båtkjøp

Etter å ha lært litt av å ha en båt med 360 grader innsyn i oppholdsrommet, så ønsket jeg å kjøpe en båt som måtte oppfylle disse 4 kriteriene:

  1. Privat oppholdsrom / stue.

2. Fast aksling. Alle sånne fancy vridbare greier går i stykker i ny og ne og det er veldig dyrt. Jeg ønsker heller ikke 1kvm hull under vannlinjen med en gummiforsegling som MÅ byttes hvert andre år eller noe sånt.

3. Maksimum 39 fot. Dette var regelen i havna jeg drev (ikke mine regler), men også logisk da prisene øker drastisk på havneleie på 40+.

4. Må tåle norsk vinter og tykk is, så aller helst stålbåt. Det er viktig å kunne sove godt om natta. Hver sommer etter isen hadde herjet, så rullemalte jeg bare skroget fra et paddle board. Det tok meg en time eller to, så var båten Ship shape and bristol fashion igjen.

Fungerer glassfiber-skrog om vinteren?

I senere tid så har jeg funnet ut at det ikke er noe problem med glassfiberskrog om vinteren, så lenge båten ligger i saltvann. Ferskvann kan bli litt vel tøft for skrog når det fryser til. Den isen kan bli tykk raskt. Det finnes også ispropeller som hindrer isen fra å fryse, men dette er grisedyrt i strøm. Andre havner har boblehavner, så der blir det heller ikke is.

Drømmebåten

Jeg klikket rundt på finn i ukesvis, før jeg fant denne båten som er i bildet over.

Dette var en uslipt juvel og den traff alle kriteriene mine. Prisen på 375.000 var litt dyrt syntes jeg, men for en bolig var det jo ikke så galt. Jeg dro og så på den og ble nok litt i overkant begeistret.

Utfordringen var at jeg ikke hadde 375.000.

Finansieringen

Den eneste lille haken med planen min, var jo at jeg ikke hadde noen penger. I alle fall ikke nesten 400.000. Jeg hadde heller ikke lyst til å betale 30.000 i depositum på leilighet og dermed betale ned 10.000 i måneden på noen andre sitt huslån for å leie et sted å bo. Jeg måtte tenke alternativt.

Prisen for å leie

En leilighet som man leier blir ofte pluss strøm, vann, møbler ++. Det blir fort i alle fall 140-150.000 i året for noe jeg ikke kan selge.

Jeg vurderte dette økonomisk over en 5 års periode og fant ut at det ville koste meg i alle fall en halv million kroner. Dette er jo egentlig «bortkastede» penger.

Hva kostet det å kjøpe båt?

Prisen var langt over hva jeg klarte å ta ut i årslønn som marinabestyrer. Nesten ¼ faktisk. Når jeg ikke fikk vanlig båtlån til 5-7% rente, så måtte jeg bite i det sure eplet å skaffe et usikret forbrukslån. Et slikt lån på 400.000 var da den eneste veien å gå. Egentlig så råder jeg imot slikt, men akkurat i dette tilfellet så blir det ekstremt smart i mine øyne.

Dette var «stuen» i mitt flytende hjem. Jeg elsket den. Kjølig om sommeren og varm om vinteren. Null innsyn! Mange av flatene er malt hvite for å få litt lys og romfølelse. Grønne planter er et minimums-kriteria for å kalle noe et hjem.

Dette var begrunnelsen min for at usikret forbrukslån var logisk:

  1. Jeg vil i alle fall betale ned på et lån som var mitt og ikke noen andre sitt.

2. Jeg kan oppgradere og selge båten for ca det samme senere.

3. 10,7% rente er bedre enn noe som tilsvarer 100% tap.

4. Jeg slipper å forholde meg til en huseier og kan gjøre som jeg vil i en bolig som er min.

5. Totalsummen endte på ca halvparten av hva en leilighet ville kostet meg i måneden (ca 5.000,- kr for lånet + båtplass).

6. Dette var en del av planen for å på sikt ha råd til å kjøpe meg et hus.

De aller fleste bankene mente at dette var teit. Jeg ringte Instabank og de var ekstremt trivelige! Jeg fikk et lån på 400.000 med 10.07% rente. Dette fikk jeg ekstremt raskt inn på konto også. De forsvant imidlertid like fort som de hadde kommet inn. Mesteparten gikk til selve kjøpet og resten til å pusse den opp for å gjøre den min.

Det er jammen ikke galt for å få det slik som jeg ville!

Nå kjøpte jeg båten. Jeg levde drømmen! Jeg eide mitt eget hjem!

Bilde: Slik så «kjøkkenet», eler byssa ut. Dette var også styreposisjon. Kjøleskap var på 130 liter gikk på et 750w solcelleanlegg og komfyren gikk på gass. Jeg brukte ikke mer enn en beholder i året ca og jeg laget mat hver dag. Ekstremt kostnadseffektivt.

Hva med havneplass?

Det året jeg brukte minst på å bo, så brukte jeg bare 11.000,- på marinaleie og strøm på et helt år. Dette er ca 3 år siden og da bodde jeg i Fredrikstad og Skiensområdet på grunn av jobb. Men regn med å bruke en del mer. Å spørre om hva havneplass koster for en båt, er det samme som å spørre om hvor langt et tau er. Det kommer veldig an på. Tenk at det er litt som å leie leilighet. Dyrt i sentum hvor du kan gå over alt, men billigere lenger vekk. Men da har du ofte gratis parkering også.

Kan jeg ikke bare ankre opp i sjøen gratis?

Det korte svaret er nei. Du kan bare være på ett sted rundt 2-3 dager før du bryter en eller annen friluftslov og må flytte på deg. Det er litt kardemommeloven her, men ikke bli for lenge. Så trenger du jo jevnlig påfyll av ferskvann. Vind og strømmer skifter hele tiden. Og været. Stormer og sånn. Du får aldri sovet dypt og lenge mange dager på rad. Du må faktisk sjekke ankeret i ny og ne så du ikke legger deg i Oslo-fjorden og våkner i Danmark.

På en marina med vintervann, dusj og vaskemaskin tilgjengelig på brygga, så er livet ren luksus og super-enkelt.

Bilde: Her var badet, med dusjslange i skapet til høyre. Boksen på gulvet var en manuell vaskemaskin til krise-tilfeller. Den tok maks ett laken i slengen. Toalettet var elektrisk og gikk på solcelleanlegget som holdt meg gående ca 10 måneder i året. Midt på vinteren så er det komfortabelt med landstrøm.

Seil eller motor?

Hvis du er redd for seil, så kan du velge vanlig motorbåt. Jeg gjorde det på grunn av størrelsen, da den var ganske firkantet (voluminøs) og innenfor 39 fot som jeg hadde som hard regel. Med en gang båten er 40 fot, så blir smålige folk misunnelige og mange havner er stengt for disse. Alternativt så kan du risikere å betale opp mot dobbel pris i gjestehavn på grunn av noen få cm båt. Uansett så var båten alt for stor for en person, etter jeg hadde blitt vant til den.

Bilde: Stuen sett fra sofaen. Det er en dieselpeis bak palmen til høyre. Det var veldig koselig å se på flammene når det var kaldt ute. På benken rett fremme hadde jeg en stund også en TV som gikk på «hotspot» fra chilimobil med fri data. Det er mer enn nok til å ha internett på alt ombord.

Skal du faktisk bruke båten som båt, så vil jeg si seil. Når du seiler, så er reisen målet. Når du kjører motor, så er gjerne destinasjonen det. Det er også noe helt eget ved å kun høre bølger og vind mens man transporteres lange avstander uten å bruke en dråpe drivstoff.

Jeg skal jo «bare» bo i den?

Hvis du skal bruke båten som flytende leilighet, så kan motor være greia. Da får du ofte mer inne-plass på mindre areal. Men da får du ikke seilet ned i solnedgangen. Vennene dine kommer uansett til å mase på deg når go`været kommer i sommerferien, så det er bare å planlegge for båt-turer.

Bilde: Utsikt til Fredrikstad gjestehavn over urte-hylla som jeg hadde snekret selv. Deilig å spise frokost med stadig skiftende utsikt.

Jeg kan ikke seile

Det er veldig veldig lett å få til å seile. Du kan gå på youtube en kveld og så være med noen en kort seiltur på et par timer. Da får du båten til å gå fremover og til å svinge. Skal du bli ekstremt dyktig, så blir du aldri utlært. Det er det reelle kunnskaps-spennet.

Hvor stor båt trenger jeg?

Det er lett å tenke «jo større jo bedre» når du er vant til å bo på land. Men det er jo ekstremt mye ubrukt gulvplass i en leilighet du ikke bruker. Du kommer ikke til å savne å vaske dette heller. Jo større båt, jo dyrere i drift også. Dette gjelder alt fra båtplass til drivstoff og kraning + evt opplag og vedlikehold. Det begynner også å bli ekstremt vanskelig å få plass til båter 40+ med mindre du er steinrik.

Bilde: Stua sett fra kjøkkenet. Fader heller, jeg bruker landspråk for det er landkomfort. Rett frem var «boden» som jeg ikke trengte. Dette var da gjesterom til 2-3 personer når jeg hadde besøk.

Jeg anbefaler en båt mellom 28-34 fot for en person og 33 til maksimum 42 for to personer. Det kommer litt an på bredden av båten. En båt som er 380 cm bred virker vesentlig større en en som «kun» er 360 cm. Lengden er ikke så nøye. Jeg hadde en hel ekstra lugar i baugen jeg ikke benyttet til noe annet en gjesterom/bod, for ting jeg ikke trengte. Dette var i min 39 foter.

Men båter er vel ikke isolert?

De fleste båter er ikke isolerte nei. Men det er mange som etter-isolerer båtene sine over vannlinjen. Andre legger glava-matter på dekk for å holde på varmen som stiger. Andre stenger av lugarer (rom) de ikke bruker. Man blir uansett veldig kreativ raskt om det er kaldt en natt. Da løser man gjerne utfordringer innen rimelig kort tid.

Er det ikke kaldt å bo i båt om vinteren?

Dette er med god klaring det mest stilte spørsmålet fra landkrabber. Det korte svaret er nei, det er ikke kaldt om vinteren. Som på land, så har vi «landstrøm» med panelovner. Mange har også diesel-peis eller webasto for å få opp varmen raskt. Jeg har til og med en venn med skiferpeis i båten sin som brenner ren ved! Selv hadde jeg webasto, peis og 2 panelovner på strøm. Noen, spesielt i seilbåt, kjøper Glava matter som de legger som isolasjon på dekk for en tusenlapp eller to.

Bilde: Det var ikke kaldt. Ofte måtte jeg lufte for at det ble for varmt.

Men jeg kan ikke noe om motorer

Slapp av! Etter noen månder i båt, så er du både mekaniker, kokk, bartender, elektriker, sjømann, rørlegger, maler og snekker. Det er alle andre på brygga også. Livet er fint der. Folk hjelper hverandre og de som bor i båt er faktisk hyggelige mot hverandre. Sånn er det over alt.

Selv folk som jobber daglig som for eksempel mekaniker eller elektriker hjelper deg også gratis om dere bor i samme havn. Bare vær obs på at da skylder du de en middag eller i det aller minste en ankerdram. Du er også pliktig til å stille opp nesten uansett hva de ber om tilbake (og de kommer til å spørre deg). En båthavn hvor folk bor er det nærmeste du kommer en velfungerende «hippe camp» i sentrumsnære strøk.

Må jeg ha båtførerprøven eller førerkort for å bo i båt?

Hvis du bare skal bo i den og ikke bruke den som båt, så nei. Hvis båten er over 8 meter (26) fot og det er mer enn 25 hestekrefter, så trenger du båtførerprøven. Dette er kun teori og null praksis. Denne kan du ta på nett.

Unntak fra reglene om båtførerprøven:

Hvis du er født før 1. Januar 1980 så kan du kjøre båt opp til 49,9 fot uten kompetanse, men du vil ikke være «den personen». Dette blir raskt lagt merke til. Da blir du enten «idiot» eller ledd av. Kanskje begge deler?

Skal du ha en båt over 15 meter / 50 fot, eller drive kommersielt, så må du ha Kystskipperen. Dette heter D5L.

Bilde: Et vanlig kjøleskap er meget komfortabelt på sjøen. Skikkelig kald øl på skikkelig varme dager er ren luksus.

Å bo i båt i Oslo

Du kan faktisk ha bedre sjøutsikt enn de topp moderne leilighetene på Aker brygge. Alt dette til kun en fraksjon av prisen. I alle fall på vinteren når tilbudet i båthavna større enn etterspørselen. På sommeren så trekker «aker-brygge folket» ofte til utkantsmarinaer som for eksempel Vollen Marina i Asker.

Andre populære steder å bo i båt i Oslo området

Kongen Marina er ekstremt populært, men der er det kun 10 plasser eller rundt om der. Dette ligger rett ved fergeleiet til Color-Line, beskyttet bak en molo. Det er bare å glemme å spørre om plass her. Bare gi opp det. Virkelig.

Så er det LaSa marina rett ved siden av. Mange tror at dette er Kongen Marina på grunn av beliggenheten til restauranten. Her bor det også en del folk.

Neste er på Bygdøy. På Sjøsenteret Killingen. Denne er vesentlig rimeligere enn de sentrumsnære, men igjen så blir det tøffere å rangle hjem fra byen til fots.

Forbi der igjen har du Oksenøya ved Fornebu.

Kan jeg bo i båt på en hvilken som helst marina?

Lovlig sett ja, sosialt sett nei. Det er ganske mange som er sure på folk som lever så fritt og billig. Selv yrkes-navere som må betale husleie er gjerne skeptiske til dette. «Hvorfor skal ikke du betale kommunale avgifter og husleie som alle andre?» er en gjenganger. Jo mindre havner, jo mer grinete gamle gubber.

Har havna en «jugærbenk» eller en eller annen form for «venterom på døden», da kan du bare glemme å bo der. I alle fall ikke uten evig motstand og surmuling fra havnepolitiet/pensjonistpartiet.

Hva jeg fikk igjen for båten

Jeg la den ut for salg for 400.000,-. Dette var fordi jeg hadde brukt i alle fall 50.000+ på solcellepaneler, batterier og generell oppussing. Det var flere som så på den, men ingen med penger. Skal man selge båt så må man underholde drømmere.

Jeg fikk til slutt 350.000 for båten. Dette var litt lavere enn ønsket, men i høyeste grad akseptabelt. Han som kjøpte den satt alene med 15.000,- i husleie. Dette var for et lite hus i et usentralt strøk etter et samlivsbrudd. Han kuttet dnå boutgiftene sine med 2/3 og bor der nå på år to sammen med sin sønn.

De stortrives!

Andre tips til å bo ekstremt billig med sjøutsikt

Spør på forum som baatplassen.no eller på diverse facebook grupper som heter avarter av: «vi som bor i båt i (sett inn by her)». Det finnes også rene flytende boliger, eller husbåter som du kan få nye til rundt millionen. Da anbefaler jeg å ta en kikk på La Mare husbåter. De er rimelige og er akkurat som flytende minihus, bare uten alle reglene.

Bilde: Fra La Mares facebookside
Bilde: To karer fra Tjøme er de norske importørene. Jeg var i kontakt med de, men jeg syntes påslaget deres var litt vel mye i forhold til hva båtene kostet direkte fra Polen. Da gav jeg opp de.

Konklusjon

Hvis du er student, har lite penger, eller ønsker bedre økonomi? Da er båt genialt! Det er trivelig, sosialt (hvis du vil) og du kan bo stort sett hvor du vil. Hvis du ikke liker naboene dine, så bare flytter du på dagen.

Du bor også i ferieboligen din og du må ikke pakke en gang.

En båt er både et fullverdig hjem og et transportmiddel.

Terskelen kan virke høy i starten, men den er ikke det.

Hvis du ikke plages med å bli vugget i søvn hver natt, så er dette virkelig å anbefale.

Kunne du tenkt deg å bo i båt?

2 thoughts on “Spar penger ved å bo i båt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *